Ve spolupráci s německou Libako Linkbuilding Agentur přináším překlad studie o efektivitě zpětných odkazů a ideálním složení odkazového profilu.
Zdroj: http://www.libako.de/linkaufbau-studie-9-linkarten
Bonn, 20.11.2012. In-house studie týmu Libako, kterou vedl Mark Bauer, jasně ukazuje, které typy odkazů byste měli použít, a které ne. Máme vítěze a poražené po první aktualizaci Penguin a pod drobnohledem jsme zjistili pozoruhodné korelace mezi užíváním některých typů odkazů a výkonem po aktualizaci Penguin.
Profesionální, efektivní linkbuilding je stále obtížnější – to je veřejným tajemstvím. To se vztahuje k textům odkazů, používání dofollow a nofollow odkazů, cíli odkazů, odkazovatelný obsah a další. Tato studie se zaměřuje na zodpovězení otázky, jaký poměr jednotlivých typů odkazů vede k úspěšnému linkbuildingu.
Detailně jsme analyzovali odkazový profil dvaceti vítězů a dvaceti poražených první aktualizace Penguin. Seznam domén je založený na příspěvku blogu Sistrix z 25.04.2012. Díky SEO-Kick API a vlastnímu nástroji pro analýzu odkazového profilu jsme prověřili 40 odkazových profilů s téměř 80 000 zpětnými odkazy z různých domén.
Zde jsou nějaká zajímavá fakta:
Všech 80 000 zpětných odkazů bylo zkontrolováno a rozřazeno podle svých vlastností. Na základě toho jsme vytvořili různé statistiky.
Krátká analýza
Typ odkazu | Průměrný podíl v profilu vítězů | Průměrný podíl v profilu poražených | Známka | Chci tyto odkazy? |
Autoritní odkazy | 9 % | 0,9 % | 1 | Ano, určitě! |
Fóra | 34 % | 9 % | 2 | Ano, rád |
Blogy | 27 % | 10 % | 2 | Ano, rád |
Oborové katalogy | 2,1 % | 1,5 % | 3 | Ano, proč ne |
Portály otázky a odpovědi | 1,1 % | 0,9 % | 3 | Ano, proč ne |
Portály pro tiskové zprávy | 4 % | 8 % | 4 | Ano, ale ne masově |
Záložkovací služby | 14 % | 32 % | 5 | Pouze pečlivě vybrané |
Katalogy webů | 8 % | 22 % | 5 | Pouze pečlivě vybrané |
Weby pro publikování článků | 0,4 % | 16 % | 6 | Ne, v žádném případě |
Pro podrobnější ověření jsme propojili výše uvedené známky s vhodnou statistikou z naší studie.
Ø Podíl odkazů z webů pro publikování článků v odkazových profilech:
Odkazy z webů pro publikování článků jsou zdaleka nejhorší. Budování odkazů z článkových adresářů je v podstatě jen manmipulace s ranky ve výsledcích vyhledávání. Zajímavé je zjištění, že odkazy z těchto článků maji pouze minimální nebo žádnou viditelnost ve vyhledávačích.
Ti, kteří si pamatují humbuk kolem článkových webů, musí pochopit, proč Google nestrpí tyto typy odkazů. Článkové weby byly vytvořeny pouze za účelem rychle vytvářet odkazy z článků. Až 99 % takto vytvořených webů nemá žádnou hodnotu pro čtenáře.
Ø Počet odkazů z článkových webů | Vítězové | Poražení | Závěr |
Mnoho (více než 14 % zpětných odkazů) | 0 % | 35 % | Neexistuje jediný vítěz po updatu Penguin, který by měl hodně odkazů z článkových webů |
Několik (1-14 % zpětných odkazů) | 5 % | 40 % | Mezi těmi, kteří mají nějaké odkazy z článkových webů je počet poražených velmi vysoký |
Málo (méně než 1 % zpětných odkazů) | 95 % | 25 % | Téměř všichni vítězové nemají nic společného s tímto typem odkazů |
Známka: 6
Závěr: Zde není potřeba dalších slov – budování zpětných odkazů z článkových webů má negativní efekt na pozice ve vyhledávačích.
Ø Podíl odkazů z webů pro publikování článků v odkazových profilech:
Jeden z nejstarších typů zpětných odkazů je vlastně starý dobrý webový katalog. První webové adresáře vznikly díky nadšeným fanouškům internetu, ale postupem času byly stále více a více zneužívány pro SEO účely. To znamená, že mnoho katalogů je přeplněných a svět je nepotřebuje.
I když moje webové stránky jsou čité a kvalitní a záznam do katalogu je proveden správně, hrozí zde nebezpečí tzv. špatného sousedství. Proto je důvěry Googlu v tento typ odkazů velmi malá, ale stále existuje několik dobře fungujících katalogů, ve kterých se vyplatí mít záznam.
Ø Počet odkazů z článkových webů | Vítězové | Poražení | Závěr |
Mnoho (více než 14 % zpětných odkazů) | 20 % | 55 % | Míra ztráty pozic je téměř třikrát vyšší u těch, kteří mají mnoho odkazů z katalogů |
Několik (1-14 % zpětných odkazů) | 35 % | 30 % | Mezi těmi, kteří mají několik odkazů z katalogů je cca stejný počet vítězů i poražených |
Málo (méně než 1 % zpětných odkazů) | 45 % | 15 % | Téměř polovina vítězů po aktualizaci Penguin má málo zpětných odkazů z katalogů |
Známka: 5
Závěr: Pokud chcete zpětný odkaz z webových katalogů, tak jen z velmi kvalitních. Kvalitní katalogy neumožňují záznam zdarma komukoliv a jsou stále indexovány Googlem (např. Dmoz). Hromadný zápis do katalogl se nedoporučuje.
Ø Podíl odkazů ze záložkovacích služeb v odkazových profilech:
Přenést záložky z prohlížeče do online prostředí, kde by budou veřejně vidětelné byl vlastně geniální nápad. Logika je jednoduchá: pokud je webová stránka uložena mnoha uživateli, je zřejmé, že poskytuje přidanou hodnotu.
Podobně jako u katalogů, SEO komunita objevila účinek záložkovacích služeb, a proto 95 % těchto webů exsituje pouze pro účely linkbuildingu. Pokud chcete použít tento typ odkazů, platí stejně jako u katalogů, že je třeba tyto portály pečlivě vybírat.
Ø Počet odkazů ze záložkovacích služeb | Vítězové | Poražení | Závěr |
Mnoho (více než 14 % zpětných odkazů) | 45 % | 55 % | V přímém srovnání těch, kteří mají odkazy ze záložkovacích služeb je více poražených |
Několik (1-14 % zpětných odkazů) | 45 % | 40 % | U těch, kteří mají několik odkazů ze záložkovacích služeb je podobný podíl vítězů i poražených |
Málo (méně než 1 % zpětných odkazů) | 10 % | 5 % | Existuje více vítězů než poražených, kteří mají málo odkazů ze záložkovacích webů |
Známka: 5
Závěr: I přes původní záměr sociálního sdílení odkazů, většina záložkovacích služeb nemá smysl. Je třeba vybírat jen některé, které jsou indexovány vyhledávači a mohou dopomoci k cestě nahoru.
Ø Podíl odkazů ze záložkovacích služeb v odkazových profilech:
Mezi tiskovými zprávami lze narozdíl od předchozích tří typů odkazů najít skutečný obsah, ne jen články psané za účelem publikování s získání zpětného odkazu. Užitečnost portálů pro tiskové zprávy je výrazně vyšší než u předchozích typů odkazů, nicméně jsou zde ještě velké rezervy.
I u tiskových portálů se začala ztrácet skutečná redakční hodnota a lidé zde začali publikovat právě kvůli zpětným odkazům. Z toho důvodu se důvěryhodnost těchto portálů snížila.
Ø Počet odkazů ze záložkovacích služeb | Vítězové | Poražení | Závěr |
Mnoho (více než 14 % zpětných odkazů) | 15 % | 25 % | Existuje mnohem více poražených mezi těmi, kteří mají hodně odkazů z tiskových zpráv |
Několik (1-14 % zpětných odkazů) | 25 % | 25 % | U těch, kteří mají několik odkazů z tiskových zpráv je stejný počet vítězů i poražených |
Málo (méně než 1 % zpětných odkazů) | 60 % | 50 % | Existuje více vítězů než poražených, kteří mají málo odkazů z tiskových zpráv |
Známka: 4
Závěr: Odkazy z tiskových zpráv ještě nepochybně patří do kvalitní strategie linkbuildingu. Měly by však být vybrány odborníkem a pro publikování by měly sloužit pouze originální tiskové zprávy.
Ø Podíl odkazů z otázkových webů v odkazových profilech:
Často podceňovaným druhem odkazu jsou linky z tzv. rádcovských komunit (portály určené pro otázky a odpovědi). Někdo položí otázku jako „Kde mohu najít dobré nabídky na internetu?“ a zároveň odpoví se svými zkušenostmi. Portály zamšřené na otázky a odpovědi se těší obrovnské popularitě a obvykle dokážou odpovět na otázky přesněji a lépe než např. na diskuzních fórech.
Chcete-li vytvořit odkaz na otázkovém portálu, můžete pouze stručně odpovědět s odkazem na stránku, kde je možné nalézt detailnější informace. Měli bychom odpovídat pouze na otázky, ke kterým můžeme poskytnout hodnotnou odpověď a také vložený odkaz by měl tazateli poskytnout přidanou hodnotu. Tímto způsobem můžete procvičovat poskytování hodnoty i pro ostatní typy linkbuildingu.
Ø Počet odkazů z webů Otáztky-Odpovědi | Vítězové | Poražení | Závěr |
Mnoho (více než 14 % zpětných odkazů) | 5 % | 0 % | Existují vítězové, kteří mají mnoho odkazů z těchto portálů |
Několik (1-14 % zpětných odkazů) | 5 % | 20 % | U těch, kteří mají několik odkazů z otázkových portálů převažují poražení |
Málo (méně než 1 % zpětných odkazů) | 90 % | 00 % | Jak je vidět, tento druh odkazů není tak populární – téměř všichni na něj kaldou malý důraz |
Známka: 3
Závěr: Odkazy z portálů pro otázky a odpovědi mají skutečně jen malý podíl na průměrném odkazovém profilu, ale to je pochopitelné. Proto je do určité míry doporučujeme. Malý tip: V současné době je spam na těchto portálech omezován, proto byste to měli mít na paměti jako prevetivní opatření.
Ø Podíl odkazů z katalogů firem v odkazových profilech:
Stejně jako u otázkových portálů, i katalogy firem mají malé zastopuní na průměrném odkazovém profilu. A přesto tam patří naprosto oprávněně, i když jsou linkbuildery často podceňovány. Obchodní katalogy jako Žluté stránky stále používá mnoho lidí i na internetu.
Na rozdíl od většiny webových katalogů si katalogy firem zachovávají konzistenci, což znamená, že odkaz z těchto katalogů je stále smysluplný. Profesionálně provozované katalogy firem Google hodnotí jako důvěryhodné.
Ø Počet odkazů z katalogů firem | Vítězové | Poražení | Závěr |
Mnoho (více než 14 % zpětných odkazů) | 0 % | 0 % | Ani u vítězů ani u poražených nebylo nalezeno mnoho odkazů z těchto webů |
Několik (1-14 % zpětných odkazů) | 30 % | 25 % | U těch, kteří mají několik odkazů z katalogů firem jsou na tom poražení i vítězové podobně |
Málo (méně než 1 % zpětných odkazů) | 70 % | 75 % | Zřejmě katalogy firem nejsou moc populární, většina webů jich použivá jen málo |
Známka: 3
Závěr: Odkazy z vysoce kvalitních katalogů firem by neměly být vynechány. I když je zápis zpoplatněný, neměli bychom to hodnotit jako nákup odkazů, ale spíše jako tradiční reklamu. Některé katalogy firem jsou publikovány stejně jako tištěné verze.
Ø Podíl odkazů z blogů v odkazových profilech:
Řada odkazů z blogů je velmi různorodá, což dělá jejich zpracování obtížnou záležitostí. Jedno je však z naší studie zřejmé: Po aktualizaci Penguin mají vítězové téměř tříkrát více odkazů z blogů oproti poraženým. Řada bloggerů je rádo za odkaz, což vysvětluje, proč je podíl těchto odkazů na odkazových profilech tak vysoký.
Dobrý odkaz z blogu se vyplatí v každém případě. Je však nutné se zcela vyhnout blogům, které byly postaveny za účelem prodeje odkazů. Tyto blogy jsou degradovány na úroveň článkových webů. Proto kvalita u blogů převažuje nad kvantitou.
Ø Počet odkazů z blogů | Vítězové | Poražení | Závěr |
Mnoho (více než 14 % zpětných odkazů) | 80 % | 25 % | Drtivá většina vítězů po Penguinu má mnoho odkazů z blogů |
Několik (1-14 % zpětných odkazů) | 20 % | 75 % | U těch, kteří mají několik odkazů z blogů existuje více poražených |
Málo (méně než 1 % zpětných odkazů) | 0 % | 0 % | Zde vidíte, jak bloggeři ovládají internet – žádný z webů nemá málo odkazů z blogů. |
Známka: 2
Závěr: Odkazy z blogů byste měli rozhodně budovat nepřetržitě. Dobré odkazy od renomovaných, vášnivých bloggerů a od autorů s Google autorstvím opravdu stojí za to!
Ø Podíl odkazů z fór v odkazových profilech:
Velkolepé druhé místo v naší studii zpětných odkazů patří diskuzním fórům. Jedním z důvodů může být, že vítězné weby často poskytují obsah, který je ze své podstaty často uváděn na fóru. Nicméně by to nemělo odvádět pozornost od faktu, že odkazy z fór jsou přirozené pouze pokud jsou řádně vybudovány.
Pro Google je snadné vidět počet příspěvků uživatele a zda byl účet vytvořen pouze za účelem rychlého získání odkazu. Je také jasné, že odkazy z fór, která se tematicky vztahují k odkazované stránce jsou cennější nežli z obecných diskuzí.
Ø Počet odkazů z blogů | Vítězové | Poražení | Závěr |
Mnoho (více než 14 % zpětných odkazů) | 80 % | 20 % | V případě odkazů z fór je mnohem více vítězů, kteří mají tento typ odkazu |
Několik (1-14 % zpětných odkazů) | 20 % | 40 % | Dvakrát více vítězů než poražených má několik odkazů z diskuzí |
Málo (méně než 1 % zpětných odkazů) | 0 % | 40 % | Žádný z vítězů neměl málo odkazů z fór, naopak téměř polovina poražených ano |
Známka: 2
Závěr: Přirozené odkazy z diskuzí a od zavedených autorů jsou výraznou podporou v každém odkazovém profilu. Podíl tohoto typu odkazu na celkovém odkazovém profilu se samozřejmě liší v závislosti na odvětví, někdy docela výrazně. Pokud se podíváme na profily velkých soukromých značek, mají hodně odkazů z diskuzí. Je to tedy jasný signál.
Ø Podíl autoritních odkazů v odkazových profilech:
Drahokamy mezi zpětnými odkazy jsou rozhodně vysoce kvalitní linky z autoritativních zavedených webů. Tomuto typu odkazů říkáme „authority links“. V naší studii jsme viděli u autoritních odkazů zdaleka nevyšší rozdíly mezi jejich využitím u vítězů a poražených. Vítězové po updatu od Googlu mají 10x více vysoce důvěryhodných zpětných odkazů než poražení.
Tyto autoritní odkazy jsou z novin, časopisů a portálů, které mají na internetu nebo ve svém oboru opravdovou autoritu a byly zveřejněny ve formě odborných článků, recenzí nebo tiskových zpráv.
Ø Počet autoritních odkazů | Vítězové | Poražení | Závěr |
Mnoho (více než 14 % zpětných odkazů) | 5 % | 0 % | Zatím pouze málo linkbuilderů dbá na zakomponování autoritních odkazů |
Několik (1-14 % zpětných odkazů) | 50 % | 20 % | Mezi těmi, kteří mají alespoň nějaké autoritní odkazy existuje mnoho vítězů |
Málo (méně než 1 % zpětných odkazů) | 45 % | 80 % | Téměř všechny poražené weby využívají málo nebo žádné autoritní odkazy |
Známka: 1
Závěr: Autoritní zpětné odkazy mají vzhledem ke své vzácnosti na World Wide Webu jasnou hodnotu pro posílení odkazového profilu. I tam, kde získání takového odkazu vyžaduje velkou námahu, vyplatí se to. Nicméně existuje také horní hranice. Pokud podíl autoritních odkazů v profilu překračuje 15 %, Google se zeptá, proč dostávate jen odkazy z mimořádně silných stránek.
Na tomto místě bych měl zmínit, proč moji zaměstnanci aplikují tyto typy odkazů:
Studie nám dává nejlepší základ pro to, co budeme nabízet v rámci našich produktů. To dokazuje, že naše budování odkazů dokáže skutečně pomoct. Zvolili jsme ty typy odkazů, o kterých se domníváme, že jsou nejdůležitější a zároveň je nejtěžší je získat. Vzhledem našemu zaměření na prémiové typy odkazů, je můžeme nabízet ve velmi dobré kvalitě a za spravedlivé ceny.
Navíc je součástí našich standardních služeb pro zákazníky, doporučit různé druhy odkazů a poradit. Doporučujeme pouze smysluplné složení odkazového profilu:
Byl bych rád, pokud byste mi dali možnost odpovědět na vaše dotazy ohledně linkbuildingu a našich produktů. Pro kontakty se zákazníky si vždy vyhradím speciální čas. Mým cílem je zvýšit viditelnost vašich stránek ve vyhledávačích dlouhodobě a stabilně.
Štítky: linkbuilding, odkazový profil, zpětné odkazy
« Základy analýzy klíčových slov
Analýza konkurence na guerillový způsob »
Děkuji 🙂 pěkná práce – jak samotná studie tak i překlad.
Jsem rád, že se Vám líbí 🙂
Ano práce pěkná, ale ukažte to v seznamu ať ví podle čeho hodnotit 🙂
Já bych si moc přál, aby si Seznam udržel aspoň 50 % na trhu. Ale to je bohužel asi nereálné přání 🙂
Celkem nepřekvapivě „vítězí“ odkazy, které lze jen obtížně falšovat či hromadně skupovat a naopak tristně z výzkumu vyšlo to, čemu se v ČR s oblibou říká „levný linkbuilding“. Pobavilo mne, že v přehledu vůbec nejsou srandičky jako odkazové lištičky, to asi naši sousedé ani neznají .. nebo spíše rozesmutnilo?
Super zhodnocení. Bohužel však ukazuje jen na možnou část odkazového profilu a kromě super SEO lišt nehodnotí ani nákupy levných tematických sitewide odkazů, jejichž efektivita nebo neefektivita by mě také opravdu zajímala.
Díky za překlad. Přesně takové články mi chybí. Ještě by někdo něco podobného mohl udělat pro Seznam. Akorát se obávám, že by tam byla jen dvě kritéria – klíčové slovo v doméně a r (náhodně vygenerované pořadí).
Díky za super studii.
Výborný překlad, výborný článek. Opět a znova se potvrdilo, že Goole se dostal z puberty a co opravdu vyžaduje je KVALITA. Díky Aleš
[…] nabízejí kvalitní obsah. Právě ten je přirozeným nástrojem linkbaitingu a sám získává odkazy. Na tomto principu je založena efektivní […]
Díky za práci na případové studii. Shrnuje důležité informace.
Pekne zhrnutie a pripomenutie faktov. Cely clanok dobre vystihol lukas pitra, vy cesi ale mate stastie ze u vas funguje este seznam.
[…] V tomto podcastu si ukážeme proč často vyznavači BlackHat i WhiteHat linkbuildingu chybují ve svém přístupu a podíváme se na to, jak snadno nalézat weby, ze kterých by bylo dobré mít zpětný odkaz – tedy weby relevantní našemu tématu. Přečtěte si také velkou studii o efektivitě zpětných odkazů. […]
Možná se Vám bude hodit, tak přidávám tip na aplikaci, která slouží k evidenci a online kontrole skutečného umístění zpětných odkazů. Můžete zdarma vyzkoušet na http://www.evidator.cz
Trochu staršia štúdia ale myslím si že ešte aj dnes platí na 100% .. + možno pribudli ešte nejaké novšie a kvalitnejšie metody ako na linkbuilding 😉